Nya casinoentreprenörer måste tänka om

casinoDet startas ett antal nya onlinecasinon i Sverige varje år. Marknaden är konkurrensutsatt och det finns ett antal portaler med förhållandevis otydliga varumärken och innehåll. Att vilja vara bäst på allt är ganska vanligt. Men på dagens marknad fungerar den taktiken ofta dåligt. Google är en sökmotor som uppmanar till nischade sök. Det smartaste är därför att arbeta nischat också inom casinoindustrin. Men trots det är det förhållandevis få aktörer på casinomarknaden som arbetar på det sättet. Internationellt är utvecklingen på väg åt ett mer diversifierat innehåll, men även här finns fortfarande utrymme för ökat nischande, inte minst för nykomlingar på marknaden. Att skapa lokala casinon med exempelvis en sydeuropeisk känsla kan vara ett vinnande tillvägagångssätt. Det finns lite väl många casino med Las Vegas-känsla på nätet.

Aktörer som sticker ut har stora möjligheter

Onlinecasinon har funnits under drygt ett decennium nu. Marknaden håller på att mogna. Det finns dock kategorier som fortfarande är underutvecklade på diverse sätt. Trots allt är casinokategorin ganska ung i den digitala värden. För aktörer som satsar hårt på spelupplevelser eller an annorlunda känsla så finns det fortfarande utrymme att knipa marknadsandelar. Ge användaren en skön upplevelse och denne kommer tillbaka. Ett exempel på ett casino som har lyckats med det här är Mr Green. De har hämtat inspiration från Svenska Spels arbete med ansvarsfullt spelande och lanserat sitt eget Grönt Spel – en metod för att på förhand kunna begränsa sina risker vid spel.

Avskaffade spelmonopol skapar nya affärsmöjligheter

Runt om i Europa håller spelmonopolen långsamt på att falla. Senast i vår närhet var det Danmark som avskaffade spelmonopolet 2012. Många tror att det svenska spelmonopolet- som alltid varit lite starkare än det danska- också kommer att falla inom några år. Det ger möjligheter för svenska spelbolag att skaffa svenska spellicenser och marknadsföra sig mer aggressivt i Sverige. En liknande utveckling har redan skett i Danmark där både nya nätcasinon och affiliates kopplade till nätcasinon har utvecklat nya affärsidéer och förnyat det entreprenöriella tänkandet.

Den som går i tankarna på att starta ett eget nätcasino bör alltså vara medveten om att marknaden är tuff och hårt konkurrensutsatt. Men om man hittar sin egen nisch och sticker ut från mängden finns det fortfarande möjligheter. Trots allt kommer nya intressanta casinon ganska regelbundet och utmanar de etablerade. Men tiden när man kunde uppfunna hjulet två gånger om har redan passerats för länge sedan.