Vad tre svenska casinoentreprenörer kan lära dig!

Efter nätpokerns framgångar i början av 2000-talet följde en snabb framväxt för onlinecasinos. Onlinecasino är idag den spelform om pengar på nätet som ökar mest och Sverige som land är drivande i utvecklingen. Redan under nätpokerns glada dagar var många svenska entreprenörer framgångsrika och flera av dem har tagit med sig erfarenheterna och etablerat sig även inom casinobranschen. Det finns nu ett flertal konkurrenskraftiga nätcasinon som är skapade av svenskar och många spel har också utvecklats av svenskar. Men vägen dit har stundtals varit kantad av problem och motigheter. Nyttiga erfarenheter har gjorts

längs vägen och vi tänkte berätta om några svenska casinoentreprenörers erfarenheter längs resans gång – både positiva och negativa.

Mikael Pawlo och Mr Green

Mikael Pawlo är grundare och VD på Mr Green och en välkänd entreprenör inom spel- och casinobranschen. Mr Green är idag ett av Europas ledande nätcasinon, men som ung startup hade företaget naturligtvis inte de stora resurser som man har att tillgå idag. Något som Mikael Pawlo blev varse redan under första veckan efter att Mr Green hade lanserats. Efter ett mycket taktiskt smart spelande vann en spelare 180 000 på videopoker. För Mikael Pawlo och Mr Green blev detta en dyrköpt erfarenhet då de inte hade väntat sig kostnader i den storleksordningen för en enskild kund redan under första veckan. Som vi vet löste det sig ändå och Mr Green fortsätter att växa och ta marknadsandelar. Men starten hade förstås varit enklare om Mikael Pawlo och de övriga hade kalkylerat med stora utgifter till spelarna redan från början. Någonting att ta till sig för den som funderar på att öppna ett eget nätcasino – du måste vara beredd på stora utgifter redan från dag ett.

Anders Ström och Unibet

Anders Ström grundade spelbolaget Unibet 1997. Han kunde göra detta tack vare vinstpengar från travtävlingar och eget riskkapital. Den etablerade spelmarknad som finns idag på nätet fanns inte 1997 och dessutom ledde lagstiftningen till att Anders Ström tvingades flacka runt i Europa innan han hittade sin och bolagets fristad på ön Malta. Han tvingades ta till okonventionella metoder för att marknadsföra sitt nystartade bolag. Bland annat körde han reklam via TV4:s text-tv, något som var unikt för spelbolag vid den här tiden. En hel del var också gratis för kunden, medan exklusiva delar tog Unibet betalt för – något som idag är en självklarhet, men absolut inte var det vid den här tiden. Anders Ström har också vid flera tillfällen framhållit tajming som ytterst betydelsefull för företagets succé. Hade bolaget startat lite tidigare hade marknaden inte varit redo. Förmågan att sticka ut och känslan för rätt tidpunkt är ytterst viktigt för chansen att lyckas. Det visar inte minst det konkreta exemplet Anders Ström och Unibet ovan.

Robin Ramm och Gustaf Hagman, grundare av Leovegas

De svenska entreprenörerna har visat att det går att skapa någonting riktigt stort från noll och intet. Robin och Gustaf, båda med en bakgrund som utvecklare på mobilmarknaden, var de som tog casinospelandet in i mobilen. De var därmed före betydligt större aktörer på marknaden.

Leovegas brottades i uppstarsfasen med såväl finansiella problem som teknikstrul. Men de två unga entreprenörerna gav inte upp utan fortsatte envist sin strävan. I en tid när det ofta påstås vara näst intill omöjligt för nya mindre aktörer att ta upp kampen med de etablerade jättarna visar Robin och Gustaf att uppfinningsrikedom och känsla för innovationer fortfarande kan vara mer betydelsefullt än finansiella tillgångar. För alla unga och drömmande entreprenörer runt om i landet utgör de verkligen en källa till inspiration.